maKcik MaNis

My photo
kuching, sarawak, Malaysia
sudah berumo 21 tahun...asal saya aloq staq maju jaya!ding...skrg study kt unimas n mostly want to say, im juz ordinary gurl who always make mistake..tak suka makeup tp suka men makeup2..hahahaha!saya suka lepak, n sgt suka menghabiskan masa dgn membaca..chill up to read..xsuka jgn baca!byebyebye!

Dec 21, 2010

tips kesempurnaan iman

 ASSALAMUALAIKUM
pa khabar bloger!smoga sume chat2 ea??ok,aku xda pape nk cakap kali neh..juz,baca dan hayati apa yang aku kongsikan..sama2 kita renungkan k..

1. Bersyukur apabila mendapat nikmat..walaupun nikmat tu hanya sebesar zahrah, sentiasalah mengucapkan kesyukuran atas kurniannya..

2. Sabar apabila mendapat kesulitan.jgan sesekali mengeluh. SABAR ITU KAN SEPARUH DARIPADA IMAN.

3. Tawakal apabila mempunyai rencana/program.

4. Ikhlas dalam segala amal perbuatan. jangan mengharapkan sebarang balasan atau ganjaran atas amalan kita.

5. Jangan membiarkan hati larut dalam kesedihan,,HAAA!!inilaa yang selalu berlaku kepada kita kan??kalo sedih sket mulaa laa pkir yang bukan..kan lebih baik kita berdoa kepadaNYA..semoga segala kesedihan yang dialami memberi nikmat..

6. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan. setiap kegagalan mengajar kita erti hidup yang sebenar..BANGUN dan teruskan usaha..

7. Jangan hasad dan iri hati atas kejayaan orang. sebaliknya,jadikan kejayaan seseorang itu sebagai dorongan untuk kita sama-sama mencapai kejayaan..

8. Jangan sombong kalau memperoleh kejayaan. haa,ingat kalo kita dah berjaya jita boleh bongkak??sepatutnya kita kena sentiasa bersyukur dan bersikap tenang,sentiasa rasakan diri kita tidak sempurna..oleh itu kita akan sentiasa memperbaiki diri kita..TAPI,JANGAN TAMAK OK!

9. Jangan sakiti ayah dan ibu. ini yang paling penting!korang tahu x pape pn apa yang kita lakukan,mestilah meminta keizinan daripada ayah dan ibu..barulaa berkat usaha yang kita lakukan..

10. Jauhkan diri dari dosa-dosa yang besar;

11. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil;

12. Banyak berkunjung ke rumah Allah (masjid).sehari cuma 5 waktu,takkan xdapat pergi kan??xsampai 30 minit pn utk lakukan 1 waktu solat..oleh itu,dapatlaa kita tunaikan solat diawal waktunya..

13. Lakukan solat dengan ikhlas dan khusyuk.jangan plak time solat tu dok ingat perkara lain..

14. Perbanyakan zikir dan do'a kepada Allah.daripada hafal lagu,biarlah bibir kita dibasahi dengan zikir kepadaNYA..

15. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah..


sume neh aku baca dalam PERKONGSIAN ILMU MENUJU KEALAM AKHIRAT..korang bleh cari dalam facebook ok..sebenarnya banyak lagi tips diatas..tapi,pada permulaan untuk kita..baeklah bertindak dengan perlahan-lahan..tapi ikhlas ok!!!kalo ada salah dan silap,harap dimaafkan..

3 comments:

  1. niceeee!!!

    nak tingkatkan wat yg bekunjung ke rumah ALLAH 5 kali sehari tu..slalu2 1 waktu jaa...

    ReplyDelete
  2. ehem. ni hasil nukilan sendiri ke ? fuyooooooo

    ReplyDelete
  3. nub,yeah!itu salah cara untuk mendapat nikmat keberkatannya..
    ezzah, xdelaa..sumenya mendapat rujukan juga..cuma pengolahan guna ayat sendiri..utk kita sma2 pham..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...